Dipetik dari : http://ksz-associate.blogspot.com/2010/03/sistem-fitnah-persoalan-panjang.html
Apabila kita melihat kebenaran yang seolah-olah berkata-kata dengan sendirinya…apabila kita melihat kebenaran berdiri tegak dengan sendirinya… apabila kita melihat kepalsuan terus tewas roboh runtuh dengan sendirinya… dan apabila kita melihat kepalsuan itu cuba untuk terus diselindungkan ‘mereka’… apabila kita mampu melihat..
Apabila kita melihat kebenaran yang seolah-olah berkata-kata dengan sendirinya…apabila kita melihat kebenaran berdiri tegak dengan sendirinya… apabila kita melihat kepalsuan terus tewas roboh runtuh dengan sendirinya… dan apabila kita melihat kepalsuan itu cuba untuk terus diselindungkan ‘mereka’… apabila kita mampu melihat..
Dalam artikel sebelum ini, dijelaskan bahawa wajah Jesus dilakar berdasarkan bayangan yang diterima oleh Saint Veronica dan beberapa wanita lain lagi sejak zaman awal agama Nasrani sehingga mencecah ke abad ke-20. Namun, majoriti pengkaji berpendapat kisah-kisah itu masih bukan bukti kukuh untuk mengatakan wajah lelaki yang dilakar itu benar-benar Jesus atau sebaliknya. Ia masih diperdebatkan. Oh, itu bukan isu di sini.
Bayangan Shroud of Turin pada negatif filem foto
Isunya di sini ialah, kisah-kisah itu (termasuk lakaran-lakaran yang dibuat puak Gnostic) hanya tiba-tiba muncul selepas imej Shroud of Turin mula membadai tanggapan penganut Nasrani. Shroud of Turin adalah satu bentangan kain kapan yang mempunyai biasan atau kesan imej wajah seorang lelaki yang dikatakan meninggal dunia akibat disalib. Malah, ia diperoleh daripada simpanan Leonardo Da Vinci sejak zaman Renaissance. Perkara ini juga bukanlah baru, ramai juga yang sudah maklum mengenai penemuan ini. Bagaimanapun, ada satu sisi yang kekok.
Bermula daripada penemuan Shroud of Turin, kisah-kisah mengenai bayangan wajah Jesus yang diterima para wanita Nasrani semakin galak di Eropah, muncul pelbagai cerita wanita-wanita mengalami pengalaman melihat wajah Jesus dalam mimpi. Mungkin juga kisah-kisah mengenai mimpi itu hanya ‘dimunculkan’ untuk menyokong wajah yang terpapar pada Shroud of Turin. Ada apa dengan suatu wajah pada Shroud of Turin?
Kemudian, wajah lelaki yang terpapar pada Shroud of Turin dilakar semula dan membentuk wajah seperti lakaran wajah Jesus yang ada sekarang. Proses mewujudkan tanggapan bahawa wajah Jesus yang dilihat para wanita Nasrani dalam mimpi mereka adalah sama dengan wajah pada Shroud of Turin bolehlah disimpulkan seperti di bawah:
Bermulanya penemuan Shroud of Turin (belum ada apa-apa kisah mimpi bertemu Jesus yang menyuruh melakar wajahnya) >>>> kemudian muncul pelbagai kisah mimpi bertemu Jesus >>>> muncul pula kisah tradisi Veil of Saint Veronica >>>> muncul tanggapan wajah dalam mimpi para wanita itu adalah sama dengan wajah pada Shroud of Turin >>>> wajah yang dikatakan sebagai Jesus pada Shroud of Turin itu kemudian diterima umum oleh penganut Nasrani dengan restu pihak gereja disebabkan ia sama seperti mimpi-mimpi para rahib wanita terbabit.
Sejak itu (zaman Renaissance), ramai pelukis mula melukis potret-potret Jesus berpandukan wajah yang terdapat pada Shroud of Turin dan juga melalui bayangan-bayangan yang diterima oleh para wanita rahib itu. Paling popular ialah lukisan The Last Supper dan banyak lagi.
Nampak satu ‘idea’ di sini???
Kisah-kisah para wanita bertemu Jesus dalam mimpi kelihatan seperti cuba menyokong imej yang terpapar pada Shroud of Turin . Imej itu kemudian ‘disahkan’ secara rasmi sebagai imej Jesus.
Wajah 'upgrade' yang terhasil daripada Shroud of Turin
sehingga mewujudkan wajah Jesus yang diguna Nasrani
Bermula dengan itu, pelbagai pihak semakin galak untuk mengkaji Shroud of Turin dengan bantuan kaedah saintifik. Pada mulanya, pihak gereja amat menggalakkan usaha ini. Namun, satu kajian terkini pula menunjukkan wajah ‘Jesus’ yang terdapat pada Shroud of Turin itu adalah palsu. Jawapan itu muncul dengan sendiri. Pihak gereja pula kini kelihatan seolah-olah menarik balik sokongan mereka terhadap sebarang usaha kajian secara saintifik terhadap Shroud of Turin.
Padanan wajah Da Vinci
Kajian tersebut mendapati wajah yang terpapar pada Shroud of Turin adalah milik Da Vinci yang menggambarkan dirinya sendiri. Garisan-garisan wajah ‘Jesus’ yang terdapat pada Shroud of Turin adalah sepadan dengan garis-garis wajah Da Vinci. Kesimpulannya, wajah yang disangka Jesus yang ada pada hari ini sebenarnya adalah manifestasi wajah Da Vinci.
Ia juga bermakna, gereja-gereja hari ini sebenarnya menempatkan wajah Da Vinci di tiang salib, BUKAN WAJAH ATAU SUSUK TUBUH JESUS. Nasrani menyembah Da Vinci yang disangka mereka adalah Jesus. Malah, wajah potret terkenal iaitu Monalisa juga adalah manifestasi wajah Da Vinci sendiri yang dijelmakan dalam iras wanita. Da Vinci menggambarkan dirinya sebagai wanita yang dinamakan Monalisa. Manakala wajah lelaki pada Shroud of Turin yang disangka Jesus itu pula hanya lakaran wajah Da Vinci sendiri ketika masih muda. Wajah Monalisa dan 'Jesus' itu sepadan dengan Da Vinci. Itu adalah hasil padanan grafik yang dilakukan pengkaji profesional barat.
Namun selepas identiti sebenar lelaki yang terpapar pada Shroud of Turin itu menimbulkan persoalan besar dalam dunia Nasrani, pihak Gereja Katolik dengan restu Vatican mengeluarkan perintah supaya kain kapan Shroud of Turin tidak boleh lagi menjalani sebarang ujian saintifik pada masa hadapan dan ia kekal disimpan oleh pihak Gereja Katolik sebagai ‘barang suci’ yang tidak boleh didedahkan. Ia satu keputusan drastic yang membawa kepada lebih banyak persoalan… yang membuka kepada kebenaran. Kebenaran sengaja ditutup.
Rujuk laporan berita Telegraph UK di bawah:
Was Turin Shroud faked by Leonardo da Vinci?
The Turin Shroud was faked by Renaissance artist Leonardo da Vinci using pioneering photographic techniques and a sculpture of his own head, a television documentary claims.
By Alastair Jamieson
Published: 7:49AM BST 01 Jul 2009
Published: 7:49AM BST 01 Jul 2009
A study of facial features suggests the image on the relic is actually da Vinci's own face which could have been projected into the cloth.
The artefact has been regarded by generations of believers as the face of the crucified Jesus who was wrapped in it, but carbon-dating by scientists points to its creation in the Middle Ages.
American artist Lillian Schwartz, a graphic consultant at the School of Visual Arts in New York who came to prominence in the 1980s when she matched the face of the Mona Lisa to a Leonardo self-portrait, used computer scans to show that the face on the Shroud has the same dimensions to that of da Vinci.
“It matched. I'm excited about this,” she said. “There is no doubt in my mind that the proportions that Leonardo wrote about were used in creating this Shroud's face.”
The claims is made in a Channel Five documentary, to be shown on Wednesday night, that describes how da Vinci could have scorched his facial features on to the linen of the Shroud using a sculpture of his face and a camera obscura – an early photographic device.
The programme says the fabric could have been hung over a frame in a blacked-out room and coated it with silver sulphate, a substance readily available in 15th century Italy which would have made it light-sensitive.
When the sun's rays passed through a lens in one of the walls, da Vinci’s facial shape would have been projected on to the material, creating a permanent image.
Lynn Picknett, a Shroud researcher and author, said: “The faker of the shroud had to be a heretic, someone with no fear of faking Jesus’ holy redemptive blood.
“He had to have a grasp of anatomy and he had to have at his fingertips a technology which would completely fool everyone until the 20th century.
"He had a hunger to leave something for the future, to make his mark for the future, not just for the sake of art or science but for his ego."
Art historian Professor Nicholas Allen, of Nelson Mandela Metropolitan University in South Africa, has called for more tests on the Shroud for the presence of silver sulphate, which causes a reaction with the sun's UV rays.
He said: "If you look at the Shroud of Turin as it appears to the naked eye, you see a negative image of a human being, and if you take a photograph of that you produce a positive image of that human being, which means the shroud is acting as a negative.
"That in itself is a very good clue that it was made photographically."
Radiocarbon dating in 1988 showed the cloth was made between 1260 and 1390.
The programme explains the theory that da Vinci's forgery was commissioned to replace an earlier version that was exposed as a poor fake, which had been bought by the powerful Savoy family in 1453 only to disappear for 50 years. When it returned to public view, it was hailed as a genuine relic, and experts say it was actually the artist's convincing replica.
American Professor Larissa Tracy, of Longwood University in Virginia, told the programme: "Da Vinci had the necessary skills. He knew enough about anatomy and about the physical muscular structure of the body. Da Vinci had all the skills to create an image like the shroud. If anybody had the capacity to work with camera obscura or early photographic technique, it was Leonardo Da Vinci."
However Professor John Jackson, director of the Turin Shroud Centre of Colorado, who believes the item dates from the time of Jesus's crucifixion, dismissed the programme’s findings and said the earliest known record of the Shroud appears on a commemorative medallion struck in the mid-14th century and on display at the Cluny Museum Paris, he added.
“It clearly shows clerics holding up the shroud and is dated to around 100 years before Leonardo was born. There is no evidence whatsoever that Leonardo was involved in the shroud.”
The professor believes the radiocarbon dating of the shroud was wrong because the sample was contaminated.
SUMBER BERITA:
Lain-lain sumber online untuk rujukan anda:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan