Jumaat, 10 Jun 2011

Libya di bom kerana Dinar Emas

Dipetik dari http://akhzaman.blogspot.com/2011/05/rahsia-sulit.html


Punca sebenar kenapa Libya dibom adalah kerana kedegilan Gaddafi ingin memperkenalkan dinar emas

Menurut IMF, Bank Sentral Libya adalah 100% milik negara. IMF menganggarkan bahawa Libya mempunyai hampir 144 tan emas di bank tersebut. Signifikannya sebelum PBB meluluskan resolusi mengharamkan penerbangan di ruang udara Libya dan membenarkan USA dan sekutunya menghantar tentera menyerang Libya, Muammar al-Gaddafi secara terbuka telah menganjurkan pembentukan mata wang baru yang akan menyaingi dollar dan euro.

Bahkan, dia meminta negara-negara Afrika dan negara-negara Islam untuk bergabung dalam sebuah perikatan yang mejadikan mata wang baru iaitu dinar emas sebagai matawang utama perdagangan antarabangsa menggantikan US Dollar dan Euro. Mereka akan menjual minyak dan semua dagangan kepada USA dan seluruh dunia hanya melalui dinar emas ini..

USA, negara-negara G-8, Bank Dunia, IMF, BIS, dan syarikat-syarikat multinasional tidak senang dengan cadangan ini dan menganggap gagasan ini bakal menggugat dan mengancam dominasi mereka dalam pasaran matawang dunia.

Dalam lain perkataan, mereka menganggap tindakan tersebut akan menjadi amat bahaya dan bakal mempengaruhi negara-negara lain meninggalkan atau sekurang-kurangnya menjauhi sistem perbankan antarabangsa yang selama ini menguntungkan kumpulan korporat yang mereka kuasai.

Saddam Hussein juga telah menganjurkan dasar yang serupa dengan apa yang diungkapkan oleh Gaddafi tidak lama sebelum USA menghantar pasukannya ke Iraq.

Secara tidak langsung sistem perbankan yang selama ini memberi keuntungan lumayan kepada mereka pasti akan runtuh Semua negara akan kembali kepada sistem lama bersandar sepenuhnya kepada emas. US Reserve Bank yang menjadi induk kepada semua sistem bank riba ini tentu sekali merasa rimas dan gerun menanti nasib yang bakal menimpa mereka jika sistem baru dagangan dunia melalui dinar emas ini benar-benar terlaksana.

Setahun sebelum itu Libya telah mengesyorkan negara-negara Arab dan Afrika menggunakan sistem matawang emas tunggal dan menyatukan negara-negara ini dalam satu kesatuan yang kukuh dan aktif. Pada dasarnya ia dipersetujuai dan disokong oleh hampir kesemua negara kecuali beberapa negara yang terkekang dengan sistem pemerintahan demokrasi-sekular mutlak dan Liga Arab. Ia kelihatan memberi impak dalam sistem politik dunia yang baru dimana seluruh Afrika dan Arab berada dalam datu kesatuan yang besar.

Lebih menakutkan Barat ialah mereka terpaksa patuh kepada sistem matawang baru anjuran Libya ini untuk mendapatkan bekalan minyak dari negara Arab. Dollar dan Euro tidak lagi berkuasa, ini amat tidak disenangi. Sistem perbankan juga pasti akan berubah sesuai dengan sistem dinar emas tersebut. Sistem perbankan berasaskan riba akan semakin lemah dan lumpuh di negara-negara berkenaan dan merebak keseluruh dunia.

Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah telah bertindak balas terhadap inisiatif tersebut. Presiden Peranchis Sarkozy mengatakan : Libya telah melancarkan satu tindakan yang akan menggugat keselamatan sistem kewangan dunia. Gaddafi juga dikatakan mempunyai hasrat untuk menubuhkan dan mengetuai Kesatuan Afrika. Dua hujah palsu segera dicipta untuk menutup alasan yang sebenarnya (menganjurkan Perang Salib terhadap Libya). Alasan rasmi ialah kononnya untuk membela hak asasi manusia dan alasan kedua (tidak rasmi) pula ialah usaha mencuri minyak Libya. Kedua-dua alasan ini sengaja dicipta dan dibocorkan. Maka terlindunglah muslihat sebenar mereka.

Walau bagaimana pun, tidak dinafikan bahawa tindakan Muammar Gaddafi tersebut hampir sama dengan apa yang pernah di lakukan oleh Jeneral Peranchis de Gaulle untuk meninggalkan penggunaan sampah (wang kertas) bernama "dollar" dan kembali semula kepada emas. Tindakan Muammar Gaddafi ini sebenarnya menjadi ancaman serius kepada kekuasaan parasit demokrasi moden iaitu sistem perbankan (diterajui zionis).Sistem riba anjuran mereka mesti dipertahankan. Muammar mesti dipadamkan segera dari muka bumi kerana dia bakal memimpin satu kuasa ekonomi baru untuk menggugat kekuasaan mereka dalam sistem kewangan antarabangsa.

Masyarakat dunia tidak sama sekali dibenarkan menganjur sebarang bentuk atau sistem yang boleh mengganti atau menyaingi perniagaan riba ini.Tidak ramai yang tahu tentang "rahsia" ini kerana ia telah disembunyikan seberapa rapi yang mungkin sebagaimana perkara-perkara lain yang melibatkan tindakan dan operasi rahsia illuminati dan masons ini, umpamanya kes pembunuhan JF Kennedy dan Abraham Lincoln suatu masa dahulu. Agenda yang lebih penting ialah menghalang seluruh masyarakat dunia tahu kelebihan Sistem Kewangan Islam yang amat tegas dalam pengharaman riba.Atas sebab itulah Bank Pusat Libya yang baru cepat-cepat ditubuhkan di Benghazi untuk mengganti sistem kewangan Muaamar Gaddafi di Tripoli sebaik sahaja pemberontak berjaya menguasai timur Libya.

IMF adalah dalang disebalik penubuhan Bank Negara Libya yang baru tersebut.Sistem Riba diwujudkan dan dikuasai oleh sebahagian kecil masyarakat dunia (golongan elit dalam illuminati dan juga mason) - khususnya zionis. Mereka menggunakan riba ini untuk mengawal dan menguasai seluruh penduduk dunia melalui bebanan hutang (debs) dan faedah. Untuk mempertahankannya, berbagai dusta terpaksa dicipta. Keadaan zaman yang kacau bilau bakal tiba dan bergelumang dusta demi dusta berlapis-lapis.


LIBYAN DINAR

The dinar (Arabic: دينار‎) is the currency of Libya. Its ISO 4217 code is "LYD". The dinar is subdivided into 1000 dirham (درهم). It was introduced in 1971 and replaced the pound at par. It is issued by the Central Bank of Libya, which also supervises the banking system and regulates credit. In 1972, the Libyan Arab Foreign Bank was established to deal with overseas investment.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan