Posting sebelumnya Perang-sungai-manik-1
Markas PKM di Sungai Tungko
gempar mendapat berita tentang pembunuhan Mail Rudo. Dengan
bersenjatakan raifel MK5, berduyun-duyun gerombolan komunis yang
diketuai orang kanan mereka si Ah Pau bergegas menghala ke Bendang DO,
Parit 6, Sungai Manik.
“Ai yaa…kaki tangan semua kasi potong
habit ka…manyak cilaka itu olang.” bebel si Ah Pau apabila terpandang
mayat Mail Rudo yang masih tabirangkang (terkangkang)
di atas titi. Tak seorang pun keluarga Banjar di Bendang DO yang berani
tampil menunjukkan muka. Mereka hanya menyaksikan dari jendela rumah
masing-masing.
Hari semakin larut petang, gerombolan
komunis masih riuh berbincang sesama sendiri. Entah apa yang mereka
bincangkan tak seorang pun penduduk kampung yang mengerti. Sejurus
kemudian, kumpulan komunis itu pergi dari rumah ke rumah manggandah (mengetuk kuat) dinding mengarahkan orang kampung, tua dan muda, berkumpul di hadapan Pekan Rabu.
Seorang demi seorang di soal siasat
termasuklah Utoh Putih. Namun, keluarga Banjar sepakat berpura-pura tak
kenal siapa yang membunuh Mail Rudo. Akhirnya kepala komunis, si Ah Pau
memberi kata dua: Kalau pembunuh Mail Rudo tidak ditangkap, Bendang DO
akan jadi padang jarak padang tekukur.
Mayat Mail Rudo ditayut (diikat) dengan tali dan dikandar (galas) dengan kayu panjang untuk dibawa pergi. Rasa maras (kesian)
pun ada melihat cara mayat diperlakukan – tak ubah seperti mengandar
hasil buruan babi hutan. Tak siapa yang tau ke mana mayat itu dibawa,
ditanam atau dibuang ke Sungai Perak. Kalau dibuang ke sungai pastinya
ternganga luas mulut sang kuradal (buaya) mendapat habuan petang.
Warga Banjar sepakat meminta Utoh Putih membawa isteri dan anak-anak meninggalkan Bendang DO dengan segera. Maklum sajalah, muntung guri (mulut tempayan) boleh dipisiti (ditutup rapat), mulut manusia siapalah tau. Tapi apa pula kata empunya diri…!
“Cakada (tidak) saudaraku. Untuk apa kalau aku seorang saja yang maharagu (menjaga) anak dan isteri sedangkan kalian sabarataan (semua)
terpaksa menanggung derita…aku tak akan meninggalkan kampung ini.
Tidak, tidak sekali-kali, apa nak jadi, jadilah.” jenuh penduduk kampung
memujuk namun Utoh Putih tetap dengan pendiriannya.
Sudah tiga hari berlalu, Emoh sahabat karib Utoh Putih yang baru dapat berita segera menonong mangunyur (menonong)
meninggalkan Balun Bidai menyeberang Sungai Kinta menuju ke Bendang DO
untuk menemui sahabat karibnya, kawan sehati, seperguruan dan sama juhara (jaguh). Persahabatan mereka lebih akrab dari hubungan adik-beradik, dan tentunya Emoh tak akan membiarkan mahijaakan (membiarkan) sahabatnya keseorangan dalam keadaan sedemikian.
“Pariannya
diako madam maninggalakan Bandang DO nih …….. Tia mati jua magun Moh
ai……….ajal wan maut bacara hudah di tantuakan, siapang nang kawa
mahalang.” surung pandiran Utoh Putih nang hanyar haja imbah bamakanan
di rumah hidin malam tutih.
“Pariannya (andainya) aku madam (berhijrah) meninggalkan Bendang DO, mati juga akhirnya, ajal maut sudah ditentukan, tak siapa boleh kawa (menghalang).” Utoh Putih memulakan perbualan setelah selesai makan malam itu.
“Ai, jangan begitu, apa pangrasa (resa) kau ‘Toh?” tanya Emoh yang mula rasa tak sedap hati.
“Kada ah….. kaluko ai,” jawab hidin handap.
“Tak lah, manalah tau,” jawabnya ringkas.
Walau dimapa
gin si Emoh magun ham asa balisah napang pinda lain banar parangai
sahabat hidin nang sasain ambak bilang banyak mainggihakan pada malilit
pandiran. Sarajin amun lawas kada badapatan kadamia cakada bakakaringan
gusi palapauan tantan.
Walau bagaimana pun, Emoh masih rasa gelisah kerana lain benar kelakuan sahabatnya yang semakin ambak (pendiam)
, lebih bersikap mengiakan dari merancakkan perbualan. Selalunya kalau
lama tak berjumpa, tak kering gusi mereka berbual.
Malam semakin larut namun dua orang sahabat karib itu masih lagi belum tidur, masih ‘garunuman’ berbual.
“Moh, andainya ajalku sampai, jangan
bersusah payah membawa mayatku ke Balun Bidai, kebumikan saja di sini.
Tapi, jangan kau lupa membawa anak isteriku dan serahkan kepada
keluarganya di sana. Sepanjang kita bersahabat, kalau ada terlebih
terkurang, aku minta halal dunia akhirat. Engkau pula Moh, biarlah
disederhanakan manjuhara (menunjukkan
kejaguhan). Berhati-hatilah memilih kawan. Satu lagi…tapi jangan pula
kau anggap aku menghalau…esok sebelum Zohor, aku minta kau segera
beredar dari rumahku, ke mana yang kau nak tuju, aku tak batangatan (melarang). Tak ada apa-apalah, cuma aku rasa lebih selesa kalau bersendirian!”
Marigap (rasa berderau darah) si Emoh mendengar kata-kata sahabatnya, lantas bangun mendakap Utoh Putih. Muntung bungkam (mulut terkunci) – tak sepatah kata pun yang terucap antara mereka kecuali barubuian (deraian)
air mata mengenangkan nasib yang bakal menimpa. “Mungkin sudah sampai
janji (ajal) saudaraku ini,” bisik hati kecil Emoh.
Mereka terus berbual sampai ke subuh.
Ari magun haja tatarauan, nang badua badangsanak hudaham tacugut di pinggir sumur pamandian.
Dalam remang (tatarauan) subuh, kedua sahabat sudah tacugut (tercegat) di tepi telaga mandi.
“Ayuha, duduklah ‘Toh…..Bismillahirahmanirahim…..” Emoh membaca ayat mandi suci sambil manguboiakan (menyiram) air memandikan sahabatnya si Utoh Putih hingga selesai.
Api di dapur barau
(marak) dengan isteri Utoh Putih sibuk menyediakan sarapan pagi. Kesian
si isteri kerana tak tau kisah dan hujung pangkal cerita. Pada
pengamatannya, bermandi-mandian di subuh hari sudah jadi kelaziman dua
orang pendekar tersebut.
Bandang DO
hangat babandering mambari tanda pagi baugah tangahari sampai am hudah
kutika badua badangsanak kana bapisah. Salah saikung tapaksa mamingkuti
janji.
Panas semakin terik di Bendang DO sebagai tanda pagi sudah baugah (beralih) ke tengahari. Maka tibalah saatnya untuk kedua sahabat itu berpisah. Salah seorang terpaksa mamingkuti (memegang) janji.
“Jangan lupa pesan guru kita wahai
saudaraku, walau nyawa sudah berada di hujung, jangan sekali-kali kau
lupa….” pesan Emoh kepada Utoh Putih. Kedua sahabat berpelukan untuk
kali terakhir.
“(Barilaan) kita dunia
akhirat.” dengan kata-kata itu, Emoh terus menonong meninggalkan
sahabatnya si Utoh Putih tanpa menoleh lagi ke belakang. Ke mana
gerangan tujuannya, tak siapa pun tahu.
NOTA KAKI:
Tulisan dan paragraph dalam warna biru adalah perkataan Banjar.
Maksud “Barilaan” ialah “Maaf zahir batin dan halalkan termakan terminum”
Bersambung...
sebagai pengkaji bahasa saya mendapat pencerahan betapa banyaknya bahasa banjar yang menjadi kosakata bahasa melayu hari ini. tk
BalasPadam